Nasz szkolny projekt EduBalance – Edukacja Kreująca Równowagę uzyskał dofinansowanie unijne z programu Erasmus+, w ramach którego 12 nauczycieli z naszej szkoły będzie mogło pojechać w okresie październik-grudzień 2023 na w pełni dofinansowane szkolenia zagraniczne w języku angielskim – w zakresie psychologii i metodyki nauczania, ale też doszkolenia znajomości językowych, dedykowane potrzebom nauczycieli.
Szkolenia zagraniczne to dla nas źródło nowej wiedzy i inspiracji dla całej szkoły oraz silny motywator, by wystartować z projektami e-Twinning dla wszystkich klas 4-7. Dzięki kontaktom nawiązanym za granicą podczas kursów, znalezienie partnerskich szkół będzie łatwiejsze, nauczyciele podniosą też poziom kompetencji językowych i cyfrowych – niezbędnych do rozwoju projektów międzynarodowych w szkole. Innowacyjna wiedza zostanie ugruntowana poprzez prowadzenie szkoleń dla nauczycieli i praktyczne wykorzystanie jej w pracy z uczniami, zakładam, że cel ten wpłynie na jakość pracy nauczycieli.
Projekty eTwinning to sposób na powszechny rozwój wśród uczniów klas 4-7: wielojęzyczności (komunikacja i świadomość kulturowa) oraz kompetencji cyfrowych. Wpłyną też na kompetencje społeczne, a w szczególności trudności w pracy zespołowej, twórczej dyskusji, krytycznym myśleniu oraz niskim poziomie kompetencji przedsiębiorczych (mało wychodzenia z inicjatywą, trudności z podejmowaniem decyzji, braku wytrwałości i motywacji do projektów długofalowych). Tematyka projektów pozwoli na samodzielne zdobywanie przez uczniów oraz upowszechnianie wiedzy o kompetencjach z obszarów EduBalance takich jak:
1. zarządzanie czasem i procesem uczenia się
2. odkrywanie talentów w działaniu, jak użyć swoich talentów w dobrej sprawie i pomóc innym
3. krytyczne myślenie, kreatywność, współpraca i komunikacja
4. równowaga emocji i odporność na stres.Powyższe tematy są odpowiedzią na potrzeby naszych uczniów.
Poniżej wspomnienia naszych nauczycieli z kursów szkoleniowych Erasmus
W dniach 06-11.11.2023 miałam szansę uczestniczyć we wspaniałym projekcie Erazmus+. Był to kurs szkoleniowy w Helsinkach dla nauczycieli z różnych krajów. Tematem było Wprowadzenie do fińskiej edukacji. Projekt ten zakładał pokazanie nam, jak funkcjonuje oraz jak zorganizowany jest jeden z najlepszych na świecie systemów edukacji w Finlandii.
Mieliśmy okazję poznać w jaki sposób pracują nauczyciele z dziećmi, jakie projekty są przeprowadzane w szkołach oraz jak zorganizowana jest szkoła.
Było to wspaniałe przeżycie, które polecam każdemu nauczycielowi. Wróciłam ze szkolenia z głową pełną pomysłów, nowych informacji oraz zainspirowana do pracy. Po powrocie podzieliłam się całą wiedzą, którą zdobyłam z innymi nauczycielami.
Było to niezwykłe spotkanie z nauczycielami z różnych dziedzin i kultur, gdzie mogliśmy wymienić się swoimi doświadczeniami oraz nawiązać współpracę.
Główne zalety to: poznanie nowych ludzi z różnych krajów; wymiana doświadczeń; nowe przeżycia i doświadczenia; wspaniała, przyjazna atmosfera; relaks dla duszy i umysłu; odrobina kreatywności i nowych pomysłów; inne spojrzenie na lekcje – wprowadzenie elementów muzyki, dramy i relaksacji; zmiana w rozwoju człowieka jest czasami zmiana środowiska, zmiana perspektywy, zmiana myślenia i postrzegania różnych spraw; odkrycie zupełnie innej sfery, sfery relaksu, spokoju, wyciszenia, akceptacji, zatopienia się w swoim ciele, znalezienia balansu między ciałem a umysłem; zdobycie bazy pomysłów, pomysłów idących w kierunku relaksacji, wykorzystania muzyki czy elementów ruchu na lekcjach; sprowadzenie z intelektualnych wymagań na drogę wyciszenia czy zabawy; zmiana środowiska, złapanie nowej perspektywy, zdobycie oraz wymiana doświadczeń, szczególnie na arenie międzynarodowej.
Miałem przyjemność uczestniczyć w szkoleniu zatytułowanym Resilience and Wellbeing Strengths for teachers. Szkolenie dotyczyło odporności psychicznej oraz dobrostanu, co jest niezwykle istotne w naszym zawodzie. Prowadząca koncentrowała się na przekazaniu wiedzy w taki sposób żebyśmy mogli wykorzystać ją zarówno w kontekście nas samych ale także wykorzystywali ją w pracy z naszymi podopiecznymi w szkole.
Kurs był dobrze zorganizowany i oferował wiele wartościowych sesji. Szczególnie podobały mi się warsztaty, które były interaktywne i angażujące. Mieliśmy okazję pracować w grupach, dzielić się doświadczeniami oraz uczyć się nowych technik radzenia sobie ze stresem i wzmacniania własnej odporności psychicznej. Taka forma zajęć szczególnie mi się podobała ponieważ miałem okazję rozmawiać po angielsku co było dla mnie ważne.
Oprócz wartości merytorycznych, kurs był również okazją do nawiązania nowych znajomości i wymiany doświadczeń z nauczycielami z różnych krajów. Atmosfera była bardzo pozytywna i inspirująca.
W ramach projektu Erasmus wzięłam udział w kursie Digital Storytelling: Apps and Software for Creative Writing zorganizowanym w Barcelonie. Szkolenie było świetną okazją do poszerzenia i zdobycia nowej wiedzy, poznania nauczycieli z innych krajów UE i wymiany doświadczeń.
Prowadząca z przyjazną swobodą i zaangażowaniem prowadziła zajęcia, przekazując cenną wiedzę z dziedziny storytellingu i opracowywania oraz tworzenia treści za pomocą narzędzi komputerowych. Poza zajęciami w klasie miałam możliwość wraz z grupą zwiedzić wystawę ,,Artificial Intelligence” w Centrum Kultury Współczesnej w Barcelonie prezentującą historię, działanie, możliwości twórcze oraz wyzwania etyczne i prawne technologii AI.
W trakcie kursu duży nacisk położony był na dyskusję i integrację grupy. Wspólnie zastanawiałyśmy się jak wzbogacić i uatrakcyjnić prowadzone przez nas zajęcia. Opowiadałyśmy sobie o wyzwaniach i dzieliłyśmy doświadczeniami, a wszystko w promieniach południowego słońca.
Włochy – Florencja: 13-17.11.2023 English Language Course oraz 20-24.11.2023 Classroom management solutions for teachers: new methodologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies.
Wyjazd na kursy prowadzone w ramach Erasmus + był dla mnie bardzo interesujący zarówno ze względów poznawczych jak i merytorycznych. Dużą korzyścią była możliwość wymiany doświadczeń z nauczycielami z innych krajów. Podczas drugiego tygodnia miałam możliwość zapoznania się z ciekawymi metodami aktywizującymi takimi jak TED – ed, Canva, Flipped classroom. Te i inne metody pozwoliły mi na wprowadzenie innowacji na lekcjach chemii.
W listopadzie 2023 r. miałam przyjemność, w ramach programu Erasmus+, wyjechać do Malagi na dwa szkolenia. Kurs ICT: Learning by doing poszerzył moje umiejętności posługiwania się narzędziami internetowymi, które wspomagają tworzenie wirtualnych klas, lekcji, prezentacji oraz ćwiczeń i sprawił, że mogę śmiało nazwać się nowoczesną nauczycielką. Szkolenie Deal with conflicts, end bullying było skoncentrowane na tematach emocji, konfliktów i sposobach zaopiekowania się napięciami w klasie.
Moim osobistym sukcesem jest pokonanie strachu związanego z komunikacją w języku angielskim i rozpoczęcie myślenia o edukacji bardziej globalnie. Myślę, że międzynarodowe projekty mogą skutecznie wspierać budowanie poczucia wspólnoty między uczniami różnych krajów i inspirować ich do współpracy w imię pozytywnych idei.
Włochy – Florencja
13 – 17 listopada 2023 r.: English Language Course for Beginners
Szkolenie językowe we Florencji w ramach projektu Erasmus+ było niezwykle inspirującym i rozwijającym doświadczeniem. Intensywny program zajęć pozwolił na znaczące podniesienie kompetencji językowych w krótkim czasie. Szczególnie wartościowe okazały się interaktywne lekcje oraz warsztaty, które umożliwiły praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
20 – 24 listopada 2023 r.: Art as Therapy: Self-Exression and Special Needs in Art Education
Szkolenie z arteterapii było dużym krokiem naprzód w mojej karierze zawodowej. Intensywny program warsztatów pozwolił na dogłębne zapoznanie się z różnorodnymi technikami arteterapeutycznymi i ich praktycznym zastosowaniem.
Włochy, Florencja: Narzędzia cyfrowe i metody wspierające pracę w grupie pomocne w zarządzaniu klasą.
Szkolenie pozwoliło mi poznać nowe metody aktywizujące, przydatne w organizowaniu kreatywnych lekcji i lepszym zarządzaniu klasą. Było też okazją do nauki praktycznego wykorzystania ciekawych aplikacji i narzędzi cyfrowych, takich jak m.in.: TEDED, Gooesechase. Zajęcia odbywały się w przyjaznej, życzliwej atmosferze. Uczestnictwo w kursie dawało możliwość ćwiczenia umiejętności językowych i nawiązania kontaktów z nauczycielami z różnych krajów w Europie oraz wymiany doświadczeń z nimi. Florencja zachwyciła od pierwszego wejrzenia pięknymi widokami renesansowych zabytków.
Włochy/ Florencja
Szkolenie pt. Classroom Management Solutions for Teachers: New Methodologies, Effective Motivation, Cooperation and Evaluation Strategies.
Wrażenia:
Szkolenie było bardzo ciekawe, dające dużo inspiracji i pomysłów do pracy z dziećmi.
Pokazało mi jak można pracować inaczej, ciekawiej, kreatywniej. Dzięki angażującym zadaniom poznałam nowe pomysły na zwiększenie motywacji uczniów oraz zarządzania klasą poprzez refleksję.